creating a new creativ platform

torsdag 16 december 2010

Efter jul kommer formex

Jul i all ära. Men jag har redan tankarna i Januari då jag ställer ut på Formex och på Nääs Konsthantverk.

Formex
I Stockholm tänker jag visa handgjorda lampor i lergods och porslin med ett uttryck av enkelhet, direkthet och naivitet. Jag tycker de är lekfulla. Mina intentioner med dem är att man skall bli glad av dem. Det gör faktiskt stor skillnad i ett rum om man hänger upp en av mina lampor. Mitt eget kök blev lite roligare, lite mer pippi långstrump fast med en känsla av genuitet i det lekfulla i och med materialet, när jag tog in en där. Jag skulle säga att en lampa i ett rum eller i ett fönster är som assecoarerna vi tycker är så viktiga i modet: skor, mössa,halsduk,väskor etc. De sätter ribban liksom! Jag vill att mina lampor ses som konstverk med funktion i vardagen, belysningskonsthantverk att verkligen glädjas av länge och ofta.
Köper du en lampa av mig är du eller dina kunder definitivt ensam om att ha just den. Alla görs av mig för hand i min atelje i Göteborg. Och dessutom kan du eller din kund själv välja på olika skärmar och färg på sladden om det är önskvärt. Då är du medskapare av lampan vilket känns mer speciellt.

Projektrummet Nääs Konsthantverk
Utställningen heter 4,25 m Konsthantverk och jag vill att den skall handla om onödiga små saker, längd och volym av tid . Kan vi mäta tid och sysselsättning på andra sätt? Har kommer samlande som fenomen in som tema. Jag faschineras av de som samlar på saker och hur omgivningen ser på samlare och dennes samling. Att vara en saklart är oerhört tidskrävande och kräver tålmodighet och konsekvens.
Jag har inte bestämt ännu hur utställningen kommer att se ut-.så det är lika spännande för mig som för dig !
Vernissage kommer äga rum den 15 januari i samband med Mona Wallström som ställer ut smycken i galleriet.

Välkommen både till Nääs och Formex !

www.naaskonsthantverk.se
www.Formex.se

Foton kommer inom snar framtid.....

Inga kommentarer: