creating a new creativ platform

lördag 10 februari 2007

Hundertwasser

Nu var det ett tag sen jag var här. Arbetet med ornament fortgår. Det är kul, men efter handledning blev jag lite konfundersam. Det är såklart meningen men kan ibland vara svårt att liksom hantera. Egentligen handlade det nog mest om att jag valde att testa vissa idéer Anette och Renata kom med, för att se om jag ville använda mig av det och på nåt sätt göra det till mitt. I det arbetet när jag inte riktikt vet vad jag gör och också glömmer bort varför, blir jag frustrerad. Men allt har sin tid för att landa inuti och efter ett idogt tuggande kan jag ändå säga att jag kommit vidare och fått upp ögonen för arbetet ur en annan vinkel än jag hade tidigare. Samtidigt håller jag fast vid att jag vill fortsätta min platta idé parallellt för den måste liksom bli upphängd innan jag kan utveckla just det. Eller gå vidare. men jag er verkligen en utmaning i att lyckas skapa en påtaglig volym i en form på ett helt annat sätt än jag arbetat tidigare. Jag vill att det jag håller på med nu ska vara platt men i sin komposition i och med upphängningen och i och med antal ska det bilda en tre dimensionell svärm, som man kan gå runt och se igenom. Dessutom vill jag lyckas skapa volym i former av de delar jag får ut av extrudern. Jag skiter i ordet ornament och i boken vi läser. Därför att jag får associationer som låser mig. Däremot hittade jag intressanta kopplingar i konstnären Hundertwasser´s måleri och arkitektur. Målningarna är färgstarka och formrika och väldigt ornamentaliska (om det nu heter så). Trots att det är väldigt linjärt och tvådimensionellt fick jag associationer till tredimentionella former. Ser man sen på de byggnader och modeller till byggnader han har gjort, kan man verkligen säga att han använder ornament på ett modernt sätt och på sitt eget personliga sätt. Så, med Hundertwasser som inspiration och med frågor från handledning med mina lärare samt min egen påbörjade process hoppas jag att jag ska kunna utmana mig själv och lyckas ta mig ytterligare några steg framåt i allt det här.

Inga kommentarer: