creating a new creativ platform

söndag 15 april 2007

Som att hålla en len sten i handen


Det är inte bara att dreja en mugg och sen sätta på en hänkel. Faktiskt inte. Det är så mycket mer än det.

Att överhuvudtaget sätta på en hänkel bestämmer väldigt mycket av funktionen. Och styr betraktaren och användaren. Det gör i och för sg ingenting eftersom om det nu är så att man ändå bestämt sig för att göra just en mugg.

Ska man göra en MUGG är det praktiskt och funktionellt att ha en hänkel att hålla i för att inte bränna sig. Funktionen får emellertid inte ta överhand, eftersom den egentligen är tillräckligt stark i sig för att berättiga ett föremåls existens i sig. Formen glöms alltför ofta bort. Många tror att det räcker att dreja en mugg och därefter sätter på en hänkel och ger muggen en färg (glasyr).För mig är det ett vårdslöst sätt att förhålla sig på. Ignorant mot muggen som ting och ignorant mot användaren.


Form är en sak - funktion en annan. Att förena dessa två element kräver att alla sinnen är närvarande. Självklart är det en smaksak vad som är estetiskt tilltalande. Hänkeln är ett formelement och kroppen ett annat. Ägnar man å andra sidan formen för mycket uppmärksamhet på bekostnad av funktionen kommer man som användare antagligen inte använda muggen så mycket, om man nu har bestämt sig för att göra en MUGG som går att använda på ett praktiskt och tilltalande sätt blir det ju också fel, vill säga.

Personligen tycker jag utmaningen ligger i att just få dessa två formelement kropp och hänkel att förenas i ett eget formspråk. Som också ska vara funktionsdugligt.


Frågor som hur muggen känns att hålla i, hur den ligger i handen, vilken upplevelse det är att dricka ur den, hur det känns där läpparna möter muggens kant är viktiga. Hur ter sig kaffet mot en vissa färger, hur är muggen att titta på hålla i att använda. Dessa frågor är viktiga att ställa sig. Både när man som görare och användare. Dom ställer krav på båda parter.

Jag förringar absolut inte brukskeramiken när jag väljer bort den för mer experimentella uttrycksformer inom keramiken. Tvärtom. Jag beundrar dem som verkligen ställt sig dessa frågor och som enligt min mening har lyckats förena både form och funktion i sina saker.


Någon gång vill jag göra en fullt funktionell mugg efter måttot " som att hålla en len sten i handen"

3 kommentarer:

konstbyrån sa...

åh! berätta hur du anpassade och la in din snygga bild - vill med! ja, detta fattar jag att du funderar mkt kring och lägger många timmar på. och det ligger mkt i hur ett föremål lyser och känns beroende på vad sändaren har lagt in i formen. fortsätt fundera!

elisabeth sa...

Det var så enkelt! Fast jag upptäckte det själv först idag. När du skriver din nya post, har du en massa ikoner eller vad man ska säga ovanför texten, där du bla. kan välja storlek på text och sånt tror jag. där finns en bild-bild och ställer du musen där så kan du lägga till bild som du browsar från "mina bilder" .hoppas du fattar! det var lätt. men i utbyte ska du få tala om för mig hur man lägger upp länkar. Det har jag inte fattat än. hej så länge!!

konstbyrån sa...

ja där har du lagt upp länkar. det är liksom som att när man ställer frågan ser man till att kolla upp undran lite extra och sätta sig in i den för att få ett svar. bilder o länkar!

ps du kan bestämma om du vill namnge dina länkar istället för att visa hela adressen på din blogg, det görs också där du skapade länken, men måste själv kolla för det var så länge sen.