Mötet med vår egen företagsrådgivae var så fruktansvärt bra! Vill verkligen rekommendera att kontakta coompanion om man skall starta upp en verksamhet på två personer, eller flera. Så kunniga.
Kontakt med revisor etablerad V check!
Nytt uppföljningsmöte inbokat Check!
Affärsplan skriven Check!
Bolagsordning nästan färdig Halv check!
Material beställda nästan halv check! imorgon definitive check!
Klart för första tillfället att kunna handla hos oss..... 10 dagar ungefär...cirkus.
Är det inte ooootroligt va bra det går !?
tisdag 26 maj 2015
måndag 25 maj 2015
Årets antagningsarbete - Löftadalens Folkhögskola...
Årets antagning var besvärlig. Rolig men med tanke på att jag sen i höstas endast har 8 platser från 12 för keramiklinjen föregående år, blev det fruktansvärt svårt att göra urvalet. Nu är arbetet emellertid avklarat och de 8 platserna är tillsatta! Jag kunde bara inte släppa att jag hade så många som inte fick någon plats...
Då fick jag, vad jag kallar för en snilleblixt! Nämligen att jag startar en terminskurs bestående av 5 helger, var tredje helg. Man anmäler sig till alla fem helgerna, men kan samtidigt arbeta på veckorna - på så sätt får man ut nästan det bästa av två världar. Vill man tex. komplettera tidigare studier, arbetslivserfarenheter med keramik, kan dessa helger absolut vara tillräckligt för att lära sig grunderna. Vill man studera mer än kvällskurs men inte riktigt kan satsa på heltid, är det också en bra kompromiss.
Jo tack !
Jag är väldigt nöjd. Och eftersom jag har 20 % kurser i min tjänst funkar det finfint för mig, då kan jag arbeta i ateljen och med MUD Market ytterligare.
Är du intresserad av ett sådant upplägg eller känner någon som är det? Hör av dig till mig på:
elisabeth.billander@regionhalland.se eller ring till skolans växel: 0340 65 50 00. Först till kvarn!
Imorgon skall jag kolla vilka av de som fått detta erbjudande som har nappat. Mycket spännande!
Då fick jag, vad jag kallar för en snilleblixt! Nämligen att jag startar en terminskurs bestående av 5 helger, var tredje helg. Man anmäler sig till alla fem helgerna, men kan samtidigt arbeta på veckorna - på så sätt får man ut nästan det bästa av två världar. Vill man tex. komplettera tidigare studier, arbetslivserfarenheter med keramik, kan dessa helger absolut vara tillräckligt för att lära sig grunderna. Vill man studera mer än kvällskurs men inte riktigt kan satsa på heltid, är det också en bra kompromiss.
Jo tack !
Jag är väldigt nöjd. Och eftersom jag har 20 % kurser i min tjänst funkar det finfint för mig, då kan jag arbeta i ateljen och med MUD Market ytterligare.
Är du intresserad av ett sådant upplägg eller känner någon som är det? Hör av dig till mig på:
elisabeth.billander@regionhalland.se eller ring till skolans växel: 0340 65 50 00. Först till kvarn!
Imorgon skall jag kolla vilka av de som fått detta erbjudande som har nappat. Mycket spännande!
söndag 24 maj 2015
www.themudmarket.com
Ville bara nämna att sidan vi håller på med finns på www.themudmarket.com. Den är endast en framsida just nu, men håll koll på utvecklingen.
Spännande dagar med uppstartandet av The MUD Market
Det här med sociala medier är ganska häftigt när man vill försöka nå ut till andra. Det är liksom något annat än sina egna inlägg på den privata väggen. Karin och jag messar febrilt mellan oss om idéer som utvecklas, omvärderas, blandat med antal gilla vi får på vår facebooksida och för de olika inläggen. Och ibland rasslar det till alldeles förfärligt och när det blir lite stiltje vet jag inte vad jag skall göra med all energi det genererar. Kan ju inte sitta här framför datorn och glo hela dagen! Så med andra ord genererar arbetet med The MUD MARKET väldigt mycket annat positivt. Till exempel har jag sorterat och städat i garderob och andra skåp. tvättat, packat upp ett flertal påsar, småväskor jag inte orkat packa upp tidigare. dammsugit, svabbat, och ja... sånt som vanligtvis INTE ligger högst upp på min dagliga prioriteringslista.
så skönt!
Vi har också firat min "svåger" Nils som fyller 30 år. Grattis Nils!
Och grattis Sverige som precis vann eurovision med Heroes!
så skönt!
Vi har också firat min "svåger" Nils som fyller 30 år. Grattis Nils!
Och grattis Sverige som precis vann eurovision med Heroes!
fredag 22 maj 2015
Köpa Lera i Göteborg
Det fanns ett jättebra alternativ till att handla hos Cebex på Hisingen i Göteborg. Tyvärr har den verksamheten upphört då ägaren, Bo Ehrlander hastigt och oväntat gick bort. Det är en cliffhanger vad som skall hända med hans verksamhet nu. Ryktena säger att dödsboet skall öppna upp och sälja ut lagret i Juli. Rykten florerar också om att vissa är intresserade av att köpa upp hela företaget, andra är bara intresserad av lokalerna osv. Vi är såklart nyfikna. Oavsett vad som händer på den fronten så gör ju vi vår grej! Jag hoppas att många av er som tidigare handlat av Ehrlander kan komma till oss och låta oss sälja till er istället.
The MUD MARKET - i gamla spinneriet i Lindome- säljer snart Lera
Arbetet med Karin och mitt nya företag går framåt. Det är så himla kul att göra detta och det är en fantastiskt spännande utmaning. För dem som inte vet vad jag pratar om nu så håller vi på att starta upp dels vår nya ateljé men också en försäljning av leror och andra material och verktyg för keramisk framställning. Arbetet med kontakter och potentiella kunder är i full gång likaså marknadsföringen genom djungeltrumman genom Göteborgs olika keramikverkstäder.
Det började med att vi tyckte det var synd och opraktiskt att Cebex la ner Göteborgsfilialen.
Ja det var det många som tyckte.
Så vi tänkte att vi startar det själva. Och det är det vi har börjat med för ett par veckor sedan.
Det positiva är att samarbetet funkar så väldigt bra trots att vi nästan än så länge mest haft mess-, mail- och telefonkontakt. Och några möten så klart!
Den entusiasm jag känner nu har jag tidigare inte upptäckt om mig själv. t.ex i mitt eget konstnärliga arbete, där går energin mer åt till själva skapandet och inte till företagande i den bemärkelsen. Så det här är annorlunda.
Den 1 juni får vi tillträde till lokalen som ligger i en gammal fabriksbyggnad som förr var ett spinneri. Den är på 150m2 med 4 meter i tak, trägolv, pelare och stora fönster. Den är skit ruffig och vi älskar den! På sikt kommer lokalen fräschas till men än så länge startar vi som den är.
fredag 15 maj 2015
ugnsöppning på kkv Löftadalens Folkhögskola
Åke plockar ut ur ugnen.
Bella och Amanda plockar ut ur ugnen.
översikt av det som blev.
Vissa blev glada andra mindre glada över resultatet som väntade oss när vi öppnade läsårets första och sista gasolbränning. Det är inte alla som gillar färgskalan och det reducerade uttrycket. Hade detta varit för några år sedan hade jag inte gjort det heller. Men tiderna förändras och jag har kommit fram till att vissa uttryck också passar till vissa former och vissa forum. Jag tror nog att mina vaser jag hade med i ugnen gör sig fint på tex. Konsthantverkarna i Stockholm, medan jag inte valt att ha den typen av keramik i en utställning. Men vem vet. Kryp glasyren blev i alla fall väldigt fin på den här vasen/ljusstaken tycker jag. Likaså den senapsgula glasyren tycker jag är underbar. lite tjock, fet och mustig i färg och yta. Tack KKV för att allt gick så smidigt och tack Gunnar Larsson för din assistans vid bränningen!
Tyvärr rann glasyrerna mer än väntat så vi fick lägga en stund på att hacka rent plattor och engobera om dem.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)













