creating a new creativ platform

fredag 15 maj 2015

ugnsöppning på kkv Löftadalens Folkhögskola

Åke plockar ut ur ugnen.


Bella och Amanda plockar ut ur ugnen.


översikt av det som blev.




Vissa blev glada andra mindre glada över resultatet som väntade oss när vi öppnade läsårets första och sista gasolbränning. Det är inte alla som gillar färgskalan och det reducerade uttrycket. Hade detta varit för några år sedan hade jag inte gjort det heller. Men tiderna förändras och jag har kommit fram till att vissa uttryck också passar till vissa former och vissa forum. Jag tror nog att mina vaser jag hade med i ugnen gör sig fint på tex. Konsthantverkarna i Stockholm, medan jag inte valt att ha den typen av keramik i en utställning. Men vem vet. Kryp glasyren blev i alla fall väldigt fin på den här vasen/ljusstaken tycker jag. Likaså den senapsgula glasyren tycker jag är underbar. lite tjock, fet och mustig i färg och yta. Tack KKV för att allt gick så smidigt och tack Gunnar Larsson för din assistans vid bränningen!
Tyvärr rann glasyrerna mer än väntat så vi fick lägga en stund på att hacka rent plattor och engobera om dem.

Inga kommentarer: