creating a new creativ platform

söndag 17 november 2013

Farbror Brun nytt projekt i startgroparna.

Kan man ha en hobby när man redan jobbar med sin hobby? Jo, jag tycker nog det för när man jobbar med sin hobby kan det ibland vara lätt att tappa det lekfulla i det och förhållningssättet att man gör det för att "det verkligen bara är kul".

Så vi startade Farbror Brun. Tre tjejer som tycker om att skapa saker som är billiga i materialinköp och som är relativt snabba att göra, färgglada och som vi blir glada av. Egentligen precis så som min keramik helst skall vara för mig. vad som talar emot det ovan är tidsperspektivet på skapandet och att jag inte håller på med det hemma. Just det något man kan göra framför tv,n ..typ.

Anna gör helt fantastiska ringar av knappar. Malin syr helt fantastiska små fina fåglar och jag, ja jag gör  lite knäppa glasögonband. Här kan fantasin verkligen få flöda fritt och vi lägger in det vi gör på vår hemsida och det är väldigt billigt eftersom vi vill att folk skall ha råd och hellre ha fler än någon enstaka de skall behöva vara rädda om. även om allt är handgjort och unikt så är det ändå plast, loppisfynd, återvinning och till för att ha i sin garderob eller sitt hem tills man tröttnar. Så här hittar man INGA framtida klassiker, det är helt klart. Men poppigt och eget skulle jag nog säga att det är, som våra stora svenska kedjor fast mycket mer personligt!

Jag har länge funderat kring konsekvensen i det jag gör. Konst. Utställningar. Ibland tom stora sådana, i  sk. "bra" sammanhang till och med. Men jag tycker också om att göra små saker, eller saker för användning som inte faller under begreppet konst, sk. konsthantverk med bruksinriktning…typ. och det gör jag också. Så har jag mitt projekt med Konstkiosken, Art to Go som är meningen som en försäljningsyta, där det skall bli Konst fast i lite mindre format, med ovärdiga material, är det hobby, är det hantverk , är det konst. Who knows? å sist men inte minst Farbror Brun. suck. Det går framåt skulle jag säga, men går det utför….NEJ .
Det är så roligt och härligt att jobba på så många olika sätt i olika sammanhang och jag bryr mig inte det minsta om vad som är vad. Jag säger som Anna Sjon Nilsson sagt en gång:

"Jag gör det jag gör och det blir det det blir".

Bra sagt!

Så kolla in länken till Farbror Bruns begynnande hemsida här bredvid. Vi är inte klara men på gång!
Anna, Malin och jag.

2 kommentarer:

elisabeth sa...

www.farbrorbrun.se

elisabeth sa...

Http://www.farbrorbrun.se