creating a new creativ platform

måndag 17 februari 2014

Jag har varit på utbildning!

Ha!
äntligen lite input i form av matnyttig kunskap! Glasyrkurs på KKV Göteborg med Gunnar Larsson och massa mysiga kursdeltagare. Lägre bränntemperaturer för stengods för att sänka energiförbrukningen och därmed kostnaderna per bränning. Vi gjorde dessutom hundratals prover tillsammans på både funktionella klassiska blanka glasyrer samt torra experimentella, kryp och kokglasyrer. Det skall bli såå kul att öppna ugnarna idag …
Jag har ju kommit längre och längre ifrån glasyrer och en keramiska ytor och jobbat mer och mer med oglaserat gods. företrädesvis i lergods. Nu öppnar jag upp igen för spännande ytor och hamnar kanske lite mer i stengods igen…eller porslin, och min nya kärlek kan faktiskt vara reduktionsbränning. Det trodde jag aldrig. Vi får se vad detta leder till.
I första hand gick jag kursen för att kunna sänka bränntemperaturen på Löftadalens folkhögskola där jag jobbar, keramiklinjen , men också för att hitta något nytt inom glasyrer. Visste du att man genom att sänka bränntempraturen med ca 50 grader kan spara in 30% av den totala energiförbrukningen? Det är rätt mycket det. Värt att prova.

Närmast i mitt eget arbete ligger just nu en utställning på Kungsbacka Konsthall som jag tillsammans med mina kollegor på Konst och Konsthantverk på Löftadalen gör, med vernissage den 13 Mars.

"Co-Laborationer , och att inte leva som man lär".
Vi visar skulptur och bild i olika material såsom mixed media, akryl, akvarell, lera, textil och dansprojektion samt gästas även av ett dansverk, koreograferat av vår duktiga Lena Cedervall-Broberg, vid öppningen av utställningen. Hoppas du kan komma. för mer info finns det snart på deras hemsida: konsthallen Kungsbacka.

Inga kommentarer: