creating a new creativ platform

lördag 29 maj 2010

Art to go - mitt bidrag i MyMission 2010

Min idé i MyMission, är att ha en kiosk, där du kan peka på de delar du vill köpa och som skall ingå i det verk som jag gör åt dig där, på plats, på en gång. Så som vi en gång som barn stod där vid kiosken och pekade på olika godisar tanten i kiosken plockade ner åt oss i en påse. Det finns inte kvar längre, men det har tillkommit så många andra val för oss i vardagen att ta ställning till. Inte ens en kaffe kan man köpa utan att man blir tillfrågad åtmistone om den skall vara stor eller liten ? med eller utan mjölk? osv.
Min kiosk är en "Art to go" kiosk. Jag ser den helst i en matvagn eller som en korvvagn så man lätt kan se in vad som händer och vad jag gör och att den är flyytbar och på så sätt blir ett flexibelt, mobilt verk i sig. Jag vill gärna skapa mig egna sätt att föra ut konsthantverk på och kunna finnas utanför de stora arenorna och bland människor som kanske vanligtvis inte besöker gallerier eller konstutställningar av traditionellt slag. Jag vill också skapa utrymme för möten och diskussion om konsthantverk men också vardagliga företeelser.
I min kiosk finns objekt jag gjort själv, men också objekt andra har gjort eller som andra gjort och slängt, loppisfynd, leksaker vardagsobjekt etc. En blandning helt enkelt.

Juruns motivering lät såhär:
Ett genomtänkt,samtida,tillgängligt,lekfullt,interaktivt, upplevelsebaserat, recyckling-mässigt, icke-värderande bidrag. Kort sagt; konst på väg. En vinnare

Inga kommentarer: