creating a new creativ platform

torsdag 7 juni 2007

Om du ser det färdiga resultatet ska du välja ett annat projekt

Så var det ju det här fantastiska inlägget om att SKRIKA UT
rakt ut i samhället
Rakt ut i Tillvaraon
i staden i sin egen värld
har tänkt på det och det är djävligt konstigt
att det inte skriks mer
Självupptagen som jag är refererar jag ju
självklart på mitt kortsiktiga sätt på
varför inte JAG
skriker mer

Jag BORDE verkligen skrika MYCKET mer.

Har liksom svårt för det ändå
Kanske är det där alla dagböcker
kommer in i bilden och får
en given plats. Samtidigt skrev Mattias
(dagarna) om att
att säga och prata om det man ska göra
inte är det samma som att man verkligen
gör det
Min tolkning utifrån mina preferenser är
att OM jag uttalar mina idéer högt
(iallafall om jag gör det ofta)
ställer jag samtidigt krav på
mig att också genomföra dem.
Har jag tid att sätta mig in i
idéerna
ger jag dem full fokus och tid.
Har jag däremot inte tid eller plats i
Min Hjärna
för mer info mer intryck, mer av allt
måste det få vila.

Motsägelsefullt blir då detta:
att när jag har fått en bra idé eller åtminstone en idé som absolut är värd att provas kan jag heller inte komma vidare om jag inte genomför idén och får den OUT OF MY HEAD.

Detta innebär att hon hela tiden håller på med någonting och ibland många saker samtidigt. Men först när hon tycker att hon är färdig kan hon ta fram den, visa den och konstatera hur det blev för om det är någonting hon värnar om så är det den kreativa processen. Den måste få vara öppen och fri.


Jag citerar en av de bästa lärarna jag nånsin haft i något ämne alls (speciellt skapande ämnen)

-" Om du redan ser det färdiga resultatet framför dig ska du välja ett annat projekt".

Även i den vevan lärde jag mig att bara för att man tycker att en grej är färdig ( eller i allafall att jag är färdig med den för tillfället) kan man alltid fortsätta, och genom att "hålla på", genom att skapa så föds det hela tiden nya idéer och man vet inte vart den processen för en.
Den upptäckten hos mig själv - Det är det mest fantastiska jag upplevt i mitt liv.

Skål för den kreativa processen !

1 kommentar:

konstbyrån sa...

jag slogs också till marken av det konceptet, kan du se det framför dig - gör nåt annat.
va? inte se framför sig?! nä just det.
när man vågar det kan det bli så himla bra laborationer som kan leda vidare.